Blogg 

Jeg er for stygg til å få meg en kjæreeste

Hva er det som medfører at noen tenker slik?

Vi vet at hvis noen er blitt fortalt dette kontinuerlig i oppveksten, av kjærester, jobbkollegaer eller seg selv, tror vi på dette.

Det bor ca. 1 005 600 aleneboende i Norge. 18,8 prosent bor alene i Norge. I hovedstaden bor det 48 prosent alene.

Hvem har rett til å definere ufine ting om deg? Ingen!

Bhutan måler brutto nasjonal lykke og måler landets lykke. For meg er det meget interessant at det er med å måle i forhold til om landet lykkes. Norge ligger på femte plass i forhold til FN verdens lykkeligste land. Å føle seg ensom, stygg, vanskelig med å finne seg en kjæreste eller å ha samleie er langt fra denne lykkefølelsen.

Du er din egen lykkessmed sier ordtaket. Hvordan kan du der ute få hjelp til å få det bedre innvendig og utvendig? I Norge i dag har vi mange fagprofesjoner som kan hjelpe deg. Som sexologisk rådgivere er vi opptatt av å bygge positivt selvtillit, selvfølelse og selvbilde og styrke din seksuelle helse.

Teksten fortsetter under annonsen.

 

Utdrag fra boken min «Om onani en håndbok» som også kan bestilles på www.reduserstress.no:

Selvtillit handler om det du er god eller dårlig på. Har du høy selvtillit tenker du at du er god til noe. Har du derimot en lav selvtillit, har du ikke troen på at du få til ting. Mange mennesker i dag har enormt store krav til seg selv og egen kropp, samt store forventninger om å prestere seksuelt.

Selvfølelsen handler om ditt egenverd. Hvordan verdsetter du deg selv. Selvfølelsen dannes via erfaringer med andre i ditt liv. Har vi blitt sett og akseptert fra vi er små er det stor mulighet for at vi har opparbeidet oss god selvfølelse. Har du derimot hatt kjærester eller andre personer rundt deg som har trykket deg ned, kan det ha ført til dårlig selvfølelse.

Når vi snakker om selvbildet definerer vi det som: «Det bildet du har av deg selv, og hvordan du faktisk tror andre oppfatter deg.» Har du lav selvfølelse har du ofte lavt selvbilde og motsatt.

Selvbildet blir ofte delt inn i tre elementer.

  1. Hvordan oppfatter du deg selv

  2. Hvordan du tror du oppfattes av andre

  3. Hvordan du ønsker å være

Selv om disse begrepene er forskjellige, har de stor betydning innenfor seksuell helse.

Jeg får ofte klienter som har blitt dårlig behandlet av kvinner eller menn, og som har gitt de en knekk i forhold til selvfølelse, selvtillit og selvbilde.

Det som går igjen er utroskap, mennesker som har sagt stygge ting om ens kroppen, oppvekst basert på dårlig relasjon med foresatte, mobbing på skolen, psykisk og fysisk overgrep, med mere.

Be om hjelp til å styrke selvtilliten, selvfølelsen og selvbildet.

Det finnes bare et menneske som deg, og din kropp er bare din. Har du blitt fortalt at du ikke har en fin kropp, eller er du som tenker det om deg selv.

I mitt arbeidsliv har jeg ikke møtt mange som er 100 % fornøyd med sin kropp. Selv om de ser veltrente og flotte ut for oss utenfra, er det mange ting de selv legger merke til føles feil, mangelfullt, eller ikke at de ikke føler de har nok muskler. En meget veltrent og atletisk mann sa til meg at han aldri har likt speil, fordi han aldri ville bli fornøyd med det han så. En spennende prosess er å finne ut hva som er årsaken til at noen aldri blir fornøyde.

De fleste gangene er det to ting som går igjen hos mine klienter. Noen har fortalt at de ikke har fin kropp/utseende eller at de selv har bestemt at de ikke er fine nok. Det jeg ofte ser, går igjen er at folk ønsker seg en kropp som de hadde for ti til tjue år siden. Mange har spart på klær fra ungdomsårene og sammenligner seg på bilder fra den tiden. På tross av at mange av disse kvinnene har fått barn og blitt mer kvinnelig i formene, på mange positive måter. Dette gjelder ikke bare kvinner, men også menn. Vi er ofte vår strengeste dommer, uten vi trenger ikke være det.

Men vi har dessverre lagt oss til en vane, og det er at vi snakker nedsettende om egen kropp eller sitt eget utseende. Når vi ser at buksene ikke passer, straffer vi oss selv. Noen gjør det motsatte av hva en egentlig burde, nemlig å kjøpe seg mer sjokolade eller «junk food». Kosthold har ofte stor betydning når vi snakker om egen kropp. Enten vi overspiser eller underspiser. Det er en årsak til dette. Det som oftest går igjen er ensomhet, savn av nærhet, mye jobbing og kjedsomhet. Tenk hvis en kunne gått og onanert istedenfor for å spise, og nyte egentid på denne måten. Over og under spising knyttes ofte til stress. Noen sier at de er for “feite” til å ta på seg selv, og det er utrolig trist. Andre sier at de ikke vil stå på alle fire og onanere, «fordi da ser jeg hvor stygg magen min ser ut.»

Mange har brukt enormt lang tid på å snakke seg ned. Da må en bruke litt tid på å snakke seg opp. Mange har mistet tillit til andre fagpersoner, familie, kollegaer og vennekrets. Andre har et nettverk, men nettverket har aldri fått innsikt i hvordan han/hun/hen egentlig har det.

Det er kun deg som må ta ansvar for din seksuelle helse ingen andre. Å gi slipp på negative erfaringer gjennom et liv er en prosess, men vær så snill å se håpet og muligheten. Vi sexologer er iallfall her for å bidra for deg.

Den følelsen når et menneske har fått styrket sin selvtillit, selvfølelse og selvbilde gjør at en tiltrekker seg positiv til andre mennesker igjen. Flere finner seg sin kjæreste og takker inderlig for hjelpen.

Mange synes det er vanskelig med «small talk» med det kjønnet de tiltrekkes av.

Når jeg ser en kvinne som jeg tiltrekkes av, blir jeg så stille. Jeg hater det, fordi jeg vil så gjerne si det jeg tenker, men jeg våger ikke. Mann 22

Hodet sier jeg er for stygg til å prøve meg på henne, så jeg går heller hjem alene og onanerer igjen. Mann 37

10 steg for å finne egen lykke som kan medføre ny partner

  1. Be om hjelp for å styrke selvfølelse, selvtillit og selvbilde

  2. Lek og undersøk egen kropp og gi deg egen nytelse kontinuerlig

  3. Gi slipp på all tidligere negativitet og erfaringer for å gi plass til nye positiv tanker.

  4. Begynn å se det vakre og positive rundt deg med alle sanser.

  5. Jobb med pust to minutter, fem ganger daglig. Innpust positivt ord om deg, utpust «dritttanker.» Gjentas kontinuerlig når gamle «spøkelser» kommer opp.

  6. Styrke kommunikasjonsevner og være bevist hva din kropp kommuniserer. Her jobber vi med å bygge ditt mot. På denne måten vil du fortelle det du synes og ikke kun tenke på hva du synes.

  7. Finne ut hvem du er og vil være som menneske. Vi vet at å møte andres blikk å smile når du ser et annet menneske har stor positiv effekt

  8. Hvis du velger å sette opp en profil på en kontaktannonse, vis et ansiktsbilde uten briller, alkohol men med et smil og klare øyne. Skriv hva du ønsker med kjæreste, slik at du finner deg en partner som har noen like verdier.

  9. Vær renslig og lukt godt

  10. Få hjelp til klær og fargebruk til din kropp.

Du er like mye verdt som alle andre i denne verden. Selv om det ikke føles sånn nå. Har Jeg et inderlig håp om at akkurat du skal få det bedre med deg selv og finne din indre lykke . Er du glad i deg selv er det mye større sjanse for at du vil tiltrekke deg mennesker å finne deg en partner hvis du ønsker det.

En klient sa til meg tusen takk for du ikke dømmer meg og alle mine rare tanker. Den respekten du viser til meg har jeg aldri møtt på før. Jeg er vant til å få blikk å bli stoppet på tanker og misforstått. Hos deg kan jeg bare være meg og det er en befrielse.

Jeg bidrar med glede. For meg er du verdifull akkurat som du er nå. Du kan sikkert synes det er rart, når jeg ikke kjenner deg. Spesielt når du syntes det motsatte. Det mener jeg oppriktig etter å ha opplevd mye motgang i livet og også mange mennesker som ikke har unnet meg godhet. Du er en årsak til at jeg jobber med mennesker. Å hjelpe mennesker til bedre lykke og seksuell helse gjør mer inderlig glad.

Ta vare på dyrebare deg.

Vi blogges.

Tusen takk for at du leser min blogg og deler. Sammen kan vi bidra med mer kunnskap om selvtillit, selvfølelse, selvbilde og seksualitet.